Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Wolphaartsdijk

Een bericht van de Roemeniëgroep juni 2019 Een bericht van de Roemeniëgroep juni 2019
Na alle voorbereidingen te hebben gehad, zoals de zolder van de Brug leeg maken en de VW bestelauto laden, zijn Sjaak en Bram vrijdagmorgen 3 mei om 4 uur op pad gegaan.
Ze overnachtten in Boedapest en reden de volgende dag door naar het vliegveld in Cluj in Roemenië. Kees en ik gingen zaterdagmiddag per vliegtuig naar Cluj. Daar ontmoetten we Sjaak en Bram. Eerst de huurauto opgehaald en toen naar Vita. We arriveerden er om 22.30 uur. Janos was nog op en we konden van hem de sleutel krijgen voor het questhouse.
Het slapen werd een latertje. De volgende ochtend naar de kerk en een weerzien met de gemeente. Die dag nog kennis gemaakt met de nieuwe predikant en een bezoek gebracht aan Marton en zijn echtgenote (een gemeentelid dat gebruik maakt van het medicijnfonds).
Maandag een rit gemaakt met Janos, zijn vrouw en de predikant naar een berggebied in het noorden. Het was er koud amper 6 graden, maar een erg mooie natuur.
Dinsdagmorgen na een rit van 2 uur bij het verpleeghuis van Joseph Horvath gearriveerd met de goederen (zoals dekens, incontinentie materiaal, waspoeder enz.). Ze waren er zeer blij mee. Daar is de kwaliteit slecht en duur. Na een gesprek met Joseph en zijn zoon over de mogelijke projecten voor de toekomst weer huiswaarts.
‘s Avonds gegeten bij een gemeentelid. Erg gastvrij en lekker.
Woensdagmorgen een afspraak met Eva van het kinderinternaat. Ook Attila, de voorzitter van de stichting, was hierbij aanwezig. Ook hier wat goederen gebracht en een gesprek gehad over onze eventuele bijdrage in de isolatie van het gebouw. We denken hier wel een tegemoetkoming te kunnen geven, maar willen dit eerst in de groep bespreken. We beloven hierop terug te komen. Ook hier weer na de lunch te hebben genuttigd, naar het questhouse om te gaan pakken voor de thuisreis. Sjaak en Bram gingen nog wat voorslapen, vanwege het vroege vertrekuur (4 uur in de nacht) en Kees sloot hierbij aan (vanwege zijn gezondheid). ‘s Avonds nog een afscheidsdiner bij Janos en op tijd naar de kooi (geen voetbal van Ajax). Na het vertrek van de bus, zijn wij om 9 uur weggereden om de huurauto terug te brengen. Een shuttel bracht ons naar het vliegveld en na een reis per trein waren we om 20.00 uur weer in Goes. Sjaak en Bram arriveerden na een lange reis, vrijdagmiddag om 14.30 uur in Wolphaartsdijk.
De goederen en het gesponsorde geld hebben weer een goede en dankbare bestemming gekregen (de reis en verblijfkosten en de huur waren voor onze eigen rekening natuurlijk). We kunnen terug zien op een geslaagde reis zonder ongelukken of pech. We zijn dankbaar dat we dit weer hebben kunnen doen.
Namens de Roemenië groep,

Info
Aanmelden

Kunst in de Nicolauskerk
Wilt u ook exposeren in de kerk, DOWNLOAD hier foto's van de ruimte.

Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.